Veel (hooggevoelige) kinderen hebben het nodig om alle indrukken van de (school)dag goed te filteren en een plekje te geven. Alle ervaringen en prikkels kan soms teveel worden in het hoofd. Het is ook belangrijk om ervaringen, zeker als ze een naar gevoel geven, te (h)erkennen en daarna los te kunnen laten..

Hoe was het op school?
“Goed”.

Is bovenstaand herkenbaar? Tegenwoordig stel ik open vragen én vraag naar de punt van de dag. Wat is het punt van de dag, vraag ik gisteren weer. “Een 10!” Terwijl ik op haar arm een schaafwondje zie die ze blijkbaar tijdens de gym die dag heeft opgelopen, ben ik benieuwd waarom deze ervaring geen punt aftrek had gekregen. Dat was een jaar geleden namelijk wel anders 😉 “Het was een ongelukje mama en geen reden voor punt aftrek”.

Vorig jaar hebben we gekozen voor een kletsschrift. Elke einde van de schooldag bespraken we de fijne en minder fijne momenten van de dag, zowel met de leerkracht als thuis met mij, en waardeerde dochterlief de dag met een punt. Een hele waardevolle tool voor het hooggevoelige kind. Waar het schrift begon met vijven en zessen, zag ik later in het jaar de punten stijgen naar negens en tienen. Niet dat mij het punt zelf ertoe deed, maar ik merkte dat dochterlief spelenderwijs leerde dat één vervelende ervaring niet de rest van je dag hoeft te verpesten. Je hebt niet altijd invloed op wát er gebeurd, maar wel hoé jij er vervolgens mee omgaat.

Zo’n kletsschrift helpt enorm om gedachtes van een kind te ordenen, te herkennen, te accepteren en een plekje te geven. Zo is het leven. Het leven kent pieken en dalen en het is aan jou om je niet (teveel) uit balans te laten raken. Een belangrijke levensles waar je je leven lang profijt van hebt. Zelf heb ik gemerkt dat je vanaf een jaar of zeven heel goed kunt beginnen met zo’n schrift. Je kind leert bewust de dag, met alle indrukken, een punt te geven en af te wegen wat belangrijk was die dag qua gevoel en beleving. En het kind leert dat zijn/haar gevoelens er mogen zijn en erkend worden.

Het kletsschrift heeft veel gebracht. Dit schooljaar volstaat voor dochterlief het doornemen van de dag met een punt en vervolgens uit te leggen waar dat punt op gebaseerd is. Soms is een simpele tool heel effectief. Het helpt ook nog eens extra goed als je kind van nature geen prater is. Nog fijner is het als leerkrachten dit ook erkennen en hier hun medewerking aan geven. Een win-win situatie.

Voor en na school kiest dochterlief inmiddels ook zelf of ze aan een etherische olie ruikt of een roller inzet. Kinderen voelen namelijk heel goed wat ze nodig hebben. Dochterlief’s favoriete olie is dan ook de Orange. Niet gek omdat dit een hele vrolijke werking heeft en bovendien lekker ruikt. Zo kun je met etherische oliën het lichaam en geest ondersteunen met datgene wat je nodig hebt of fijn vindt.

Heb je vragen hoe je zo’n tool zoals het kletsschrift en/of etherische oliën het beste in kan zetten voor je hooggevoelig kind? Stuur me gerust een berichtje en ik help je graag op weg.

Liefs, Jootje