Ons back to school ritueel

In het zuiden des lands is de zomervakantie ten einde gekomen en beginnen de scholen morgen weer. Wat mij betreft had de vakantie nog héél even mogen duren.. Helaas! Morgen is het weer tijd voor regelmaat, structuur en drukke ochtendspitsen.

Een begin van een nieuw schooljaar kan altijd (leuke of minder leuke) spanning met zich mee brengen. Zeker bij een hooggevoelig kind kan het 1001 gedachtes in het hoofd geven over bijvoorbeeld de nieuwe klas, de juf/meester en de lesstof. Gedachtes die niet per se feiten of waarheden bevatten, maar die een kind wél (onnodig) lang bezig kunnen houden. Rommelgedachtes..

Ze heten niet voor niks rommelgedachtes, want het zijn gedachtes waarbij een kind iets denkt of invult wat niet per se waar hoeft te zijn. Het gaat (nog?) niet over feiten en waarheden, dus zijn het gedachtes die ‘opgeruimd’ mogen worden. Het kan vaak gaan over angsten en onzekerheden. Zijn de kinderen aardig vs de kinderen zijn vast niet aardig..! Vind ik de juf of meester wel leuk vs de juf of meester is vast niet leuk..! Is de lesstof niet te moeilijk vs de lesstof is vast te moeilijk..! Talloze gedachtes gaan er soms door het hoofd van een hooggevoelig kind.

Een kind beheerst nog niet de vaardigheid om deze gedachtes te herkennen, te ordenen, los te laten of te relativeren. Het is belangrijk je kind hierbij te ondersteunen, omdat deze gedachtes hem of haar flink bezig kunnen houden. Het zijn echte energievreters. En die energie, die heeft je kind hard nodig!

Elk begin van de zomervakantie mag dochterlief haar eigen schooltas, lunchspulletjes en andere items voor het nieuwe schooljaar uitkiezen. Shoppen en zelluf 😉 uitkiezen werkt bij haar heel motiverend. Daarna berg ik die op, zodat ze ook echt even kan afschakelen van het vorige schooljaar en ze haar gedachtes volledig op de zomervakantie kan richten.

Pas in het laatste weekend voor school hebben we het even over het nieuwe schooljaar en geeft ze een punt (tussen 1-10) hoeveel zin ze in school heeft. Ze vertelt waar ze zin in heeft en waar ze tegenop ziet. Rommelgedachtes worden even (h)erkend, maar daarna ook losgelaten. Tip: laat je kind zijn/ haar rommelgedachtes over het nieuwe schooljaar opschrijven (of jij als ouder als je kind nog niet kan schrijven), verfrommel het papiertje en laat je kind het zelf weggooien in de prullenbak. Het van je afschrijven kan helpen om deze gedachtes uit het hoofd te zetten. 

De laatste vakantiedag voor school rommelen we lekker thuis en plannen we geen afspraken. Geen onnodige (over)prikkeling. We leggen haar schooltas klaar en ze kiest zelf de inhoud van haar lunchtrommel en haar outfit voor de eerste schooldag (ja, ik mag ze vaak nog zelf klaarleggen).

In de avond voor de eerste school ligt ze altijd op tijd op bed. Net iets eerder dan normaliter haar bedtijd op schooldagen is. Vaak wil ze dan toch nog extra kletsen (of iets delen) en daar is dan de ruimte voor. Ze kiest zoals elke avond haar knuffel(s) uit voor in bed, zij of ik lezen een stukje voor en ze kiest zelf haar meditatie uit. Zodra ze in diepe slaap is, laat ik de diffuser met oliën een klein half uurtje op haar slaapkamer aan voor extra ondersteuning.

Als laatste sta ik de eerste schooldagen zelf op het schoolplein en werk ik die dagen dus onder schooltijd of ben ik vrij. Net hoe het uitkomt. Dochterlief vindt dat fijn en indien mogelijk zorg ik dat ze die dagen rustig na school thuis is. Die eerste schooldagen vindt ze vaak het spannends en dan is niks fijner dan dat ik haar ophaal en we thuis de eerste schooldagen even samen kunnen doornemen met iets lekkers erbij.

Elk kind is anders en heeft andere behoeftes om weer te wennen aan het schoolritme en eventuele veranderingen. Jij kent je kind het beste, dus luister vooral naar wat jouw kind nodig heeft. Ik wens iedereen een fijn en krachtig nieuw schooljaar toe!

Liefs, Jootje

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *